När det kommer nya bilar på marknaden eller när det kommer det nya årsmodeller av bilmodeller som funnits under många år, brukar bilhandlarna utannonsera dagar för gratis provkörningar av dessa. Man kan då fråga sig varför de gör detta. Det finns väl ingen som köper en ny bil utan att få provköra den? I stort är detta helt riktigt och du som vill köpa en bil och visar intresse för det, kommer naturligtvis när helst du önskar köpa den kunna få en provkörning innan köpet. Anledningen till att provkörningar erbjuds av nya bilar och nya modeller av dessa, är helt enkelt för att skapa ett intresse hos de som helt plötslig känner att detta är bilen för dem.
Det hela bygger helt enkelt på impulsköp och detta är helt otroligt något som fungerar även när det gäller så dyra produkter som nya bilar. En annan anledning till dessa gratis provkörningar på utvalda dagar är också ett sätt att förstärka kännedomen om att den nya bilen eller den nya modellen kommit ut på marknaden. Här handlar det helt enkelt om att inte bara utannonsera en nya bil i tidningen eller i skyltfönstren, utan också erbjuda den äkta känslan av att verkligen sitta i den nya bilen. Bara detta gör att många ägare av en bil eller de som ska köpa sin bil för första gången verkligen slår till, vilket de kanske inte hade gjort om de bara sett en bild på bilen och ett pris i tidningen.
Gratis provkörningar är helt enkelt något som fungerar för bilindustrin, även om det också kommer många människor som bara går dit för att få sig en provtur utan en tanke på att köpa bilen. Det räcker för dessa bilhandlare om en person av hundra som provkör den gör ett köp. Då har helt enkelt kampanjen lyckats.